Tuesday, 8 January 2013

persepsi sukar diubah tetapi boleh dicabar.

persepsi dan pandangan manusia adalah sesuatu yang terbina secara penilaian mata dan kadangkala jauh dari hati.persepsi inilah yang mengundang kepada kebencian,kedengkian dan cinta serta ketaksuban.

ramai manusia hanya memandang kulit tanpa mengenal isi.jika kulitnya buruk bagi manusia isinya juga buruk.ini tidak dapat dielakkan kerana luaran adalah gambaran dalaman.Tetapi adakah penilaian itu adil??

ramai juga yang mengaku kononnya "dont judge a book by its cover",tetapi masih menggunakan persepsi untuk membuat penilaian.ini adalah satu penipuan terhadap diri sendiri.

tetapi persepsi ini sangat sukar diubah.begitulah perasaannya jika persepsi awal yang diberi itu buruk terhadap kita akan terasa bagai tiada ruang untuk mengubahnya tetapi pesepsi ini boleh dicabar.

kadangkala kita melihat bahawa manusia yang baik tergambar pada pakaian.maka ramai manusia menggunakan pakaian untuk menipu kita.

kadangkala kita melihat bagusnya akhlak melalui perkataan yang baik.maka ramai yang menggunakan kata kata untuk menipu kita.

kadangkala kita melihat alimnya seseorang dengan melihat betapa alim dan abidnya.maka ramai manusia yang menggunakan agama untuk menipu kita.

untunglah orang yang ikhlas.

perkataan
pakaian
amal
akhlak

ini adalah nilai yang membentuk persepsi manusia terhadap kita.
ada kalanya baik tetapi masih ada yang melontar pandangan dan persepsi jelik terhadap kita maka bersabarlah dan bangun mencabar persepsi ini.

bangun dan cabarlah persepsi buruk itu,sehingga manusia jemu untuk membencimu.
ada kalanya lebih bagus menjadi diri sendiri dan mempunyai persepsi buruk daripada menjadi sebaliknya.

persepsi liar ini sebenarnya adalah penyakit hati manusia yang sukar diubah.

bila mengetahui cinta akan ada risiko untuk membenci
bila mengetahui keamanan akan ada risiko untuk berperang
bila mengetahui kegembiraan akan ada risiko untuk untuk bersedih

untunglah yang ikhlas dan rugilah yang munafik















No comments:

Post a Comment

Post a Comment