Friday, 2 November 2012

keamanan dan keadilan,wujudkah??

di dalam dunia yang penuh dengan penindasan dan kezaliman akibat ketamakan dan kerakusan manusia membibitkan watak watak kejam yang tertekan bertindak di luar tabii kerana terpaksa.ada kalanya mereka terpaksa,tidak kurang juga yang suka dan ada juga yang melakukannya kerana jalannya mudah.
jenayah ini berleluasa keran ketidak adilan dan kesempitan ekonomi.

teori ekonomi yang biasa kita dengar

"turun taraf ekonomi meningkat jenayah,dan turun jenayah kerana ekonominya stabil"

aku bukan pakar ekonomi dan bukan juga mahu bercakap tentang ekonomi atau menjadi sang pengadil yang arif dalam menganalisa jenayah.aku cuma seorang manusia yang melihat persekitaran dan mengadilinya dengan keadilan yang aku faham dan aku pegang.kadangkala keadilan itu sukar dijelaskan.ramai yang melaungkan keadilan tetapi sukar untuk menjelaskannya.

ADIL.pengertian mudahnya meletakkan sesuatu di tempatnya.tetapi,sejauh manakah kita menerapkannya di dalam seharian kita aku pun tidak tahu berapa peratus kejayaanyya.ada kalanya mungkin gagal,ada kalanya juga adil bagi orang lain dan zalim pada sebilangan orang yang lain.

jawapannya,aku masih lagi buntu!

aku masih mencari di mana sinar keadilan yang wujud dalam sejarah manusia.sejarah khalifah yang monarki,katanya kahlifah ini adalah pembela umat islam tetapi ketiadaan kebebasan bersuara dan menegur pemerintah juga merupakan kezaliman bagi rakyat.

ada kalanya bila rakyat mendapat kebebasan mereka akan menzalimi yang lain dengan kebebasan bersuara yang sesuka hati memfitnah dan menghina orang lain.jika kebebasan ini dikawal sekalipun aku tidak yakin ia adil.sang penguasa bukan maksum dan mungkin wujud bias atau berat sebelah di dalam diri mereka.

keamanan juga persoalan yang sering bermain.sering dilaungkan tetapi jarang melihatnya.aman apakah jika masih ada yang ditindas.aku masih lagi buntu!

ada yang menyebut keamanan itu dicapai bukan dengan tanpa perperangan tetapi hingga tertegaknya keadilan.sedangkan keadilan pun sering goyah bagaiman hendak terbentangnya keamanan?

keamanan dan keadilan
aku menunggu,mungkinkah di akhirat nanti.tidak!itu bukan mungkin tetapi itu pasti.

persoalannya di dunia ini.aku masih lagi terpinga pinga dan aku masih tertanya tanya di sudut manakah kawasan di dunia ini yang wujud keadilan dan keamanan.aku ingin pergi ke sana untuk merasainya.

jika di dalam diri tiada keadilan bagaimana hendak menegakkan keadilan???

pendek kata keadilan itu abstrak dan berubah ubah.ia sukar difahami dan fleksibel.jadi aku masih lagi hari ini seorang yang buntu dan terawang awang tanpa tempat berpijak.

bukan mahu merungut,tetai aku tidak faham.aku bukanlah seorang nabi yang sentiasa betul,dan bukan ahli akademik yang bijak meganalisis tetapi hanya seorang kerdil yang bertatih mencari makna kehidupan.mungkin ia terlalu abstrak untuk aku.atau aku yang lembab.

kadang aku tertawa mengenangkan kelakuan sepanjang aku hidup.banyak yang zalim dari  yang adil.tetapi tidak mengapa.ia menjadi pedoman bahawa siapa aku sebenarnya.supaya aku tidak lupa diri.

ada kalanya aku mahu terapung di udara berada di atas semua manusia dan memerhati sambi ketawa dan mengeluh "alangkah bagus jika semua manusia memahami antara satu sama lain".aku semakin mengerti bahawa perasaan benci dan tidak senang sentiasa berlegar dalam hati manusia,perasaan 'aku bagus" masih lagi menjadi barah di dalam hati manusia.alangkah nikmatnya jika ada alat yang mampu reset hidup ini.aku mahu hidup semula.tetapi inilah aku.aku manusia,manusia bukan tuhan.aku cuma mampu membaiki tetapi tidak mampu untuk tukar alat ganti yang bersifat rohani.

aku putuskan untuk belajar,walaupun bodoh dan malas tetapi jangan berhenti belajar.itu yang termampu.