Monday 17 November 2014

Restoring the traditional order. (bahagian 1)

Restoring the traditional order (mengembalikan pemerintahan tradisional berhaluan kanan dan fasis)
Esei oleh : Noam Chomsky 


Perancang pasca perang seperti Kennan (George Kennan merupakan ketua bahagian pembangunan negara AS sehingga tahun 1950) mengerti bahawa adalah amat penting kepada  korporat Amerika@US berwaspada jika masyarakat industri barat cuba bangun semula selepas menghadapi kemusnahan dan kerosakan akibat perang supaya mereka (industri barat) mengimport barangan US dan US harus bersedia menyediakan peluang pelaburan.

Tetapi amat  penting untuk masyarakat industri ini bangun semula mengikut acuan US.

Pemerintahan bercorak tradisional dan haluan kanan harus dikembalikan. Dengan dominasi perniagaan, buruh dipisahkan (tanpa kesatuan) dan dilemahkan, dan beban pembinaan semula sektor industri diletakkan di atas bahu kaum pekerja dan orang miskin.

Perkara besar yang menghalang kepada proses pengembalian order haluan kanan ini adalah gerakan antifasis dan golongan kiri di seluruh dunia. 


Jadi US meletakkan golongan kolaborasi antara fasis dan nazi di dalam pemerintahan acuan mereka.Kadangkala ia memerlukan paksaan dan keganasan, kadangkala ianya dilakukan dengan cara yang lembut seperti penipuan pilihanraya dan sekatan ekonomi.



Cara ini telah dilakukan pada tahun 1942 apabila Presiden Roosevelt melantik Admiral Perancis, Jean Darlan sebagai Gabenor-General kepada semua jajahan Perancis, Afrika Utara.Darlan merupakan ketua kolaborator Nazi dan penulis undang undang anti semitik yang dijadikan sebagai undang undang oleh kerajaan Vichy (boneka rejim nazi di Perancis).

Tetapi jauh lebih penting dalam usaha ini ialah kawasan pertama di eropah yang merdeka iaitu selatan Itali. US@Amerika Syarikat mengikut nasihat Churchill (perdana menteri Britain ketika itu) melantik hero perang yang fasis iaitu Field Marshall Bagdolio dan King Victor Emmanuel III untuk mengetuai kerajaan haluan kanan yang diktator di situ.


Perancang Perancang ekonomi US mengerti bahawa “ancaman” di eropah bukan sahaja Soviet malah juga gerakan antifasis yang membawa idea demokrasi yang radikal dan juga kemunculan parti parti komunis tempatan. 

Untuk menghalang kemelesetan ekonomi yang akan menganggu gugat pengaruh mereka dan bagi membina semula ekonomi kapitalis di barat, US telah telah merancang satu rancangan iaitu Marshall Plan (eropah telah diberikan dana lebih dari $12 billion dalam bentuk pinjaman dan geran antara tahun 1948 dan 1951, dana ini kemudiannya digunakan untuk membeli eksport US ke eropah yang kemuncaknya pada 1949). 



Di Itali, gerakan kaum pekerja dan proletar yang diketuai Parti Komunis Berjaya mengalahkan 6 divisyen tentera jerman semasa perperangan dan Berjaya memerdekakan utara Itali. 


Selepas US membawa tenteranya masuk ke Itali, mereka menghancurkan gerakan antifasis ini dan mngembalikan struktur pemerintahan haluan kanan yang fasis.

Itali merupakan salah satu kawasan utama yang diawasi oleh CIA semenjak agensi ini ditubuhkan. Kerisauan CIA  bertambah apabila Parti Komunis Berjaya memenangi kuasa secara sah di dalam pilihanraya Itali 1948. 


Pelbagai cara dan teknik dilakukan termasuklah membentuk pasukan polis yang fasis, menghancurkan kesatuan buruh dan mencatu makanan.Walaupun pelbagai cara dilakukan tetapi belum jelas Parti Komunis Berjaya dikalahkan…..bersambung





No comments:

Post a Comment