Saturday 4 July 2015

Sebuah Jalan Keluar

Anak muda Malaysia sedang melalui fasa pencerahan. Fasa ini adalah fasa yang rumit dan kompleks. Kehidupan masyrakat hari ini menjadi begitu kompleks. Keupayaan untuk melihat, menilai seterusnya menyelesaikan masalah semakin berkurangan.

Anak muda Malaysia meneroka ideologi dan berkerja membawa pencerahan ketika masyarakat hidup dalam keadaan yang kompleks. Tugas membawa pencerahan (idea-idea pembaharuan) ini bukanlah mudah kerana masyarakat mempunyai permintaan (demand) yang tinggi.

Kebebasan beragama, LGBT,  kebebasan bersuara, dan segala jenis permintaan masyarakat ini terlalu kompleks dan bermacam-macam. Di malaysia, ada yang mahu masuk syurga, tidak percaya kepada syurga dan tidak peduli dengan syurga. Ianya begitu sukar untuk memenuhi selera masyarakat Malaysia.

Bagi memenuhi permintaan ini, idea-idea pembaharuan telah dilontarkan oleh ramai individu atau organisasi pencerahan di Malaysia. Sudah pasti di dalam mengolah persetujuan manusia memerlukan kompromi dan diplomasi yang tinggi. Idea yang dibawa juga perlu bersesuaian dengan asas pembentukan masyarakat Malaysia.

Bagi segelintir ahli masyarakat Malaysia, idea-idea pembaharuan ini adalah jalan keluar. Jalan keluar dari dunia konservatif dan kejumudan masyarakat. Sebuah alternatif kepada doktrin perkauman yang memecah belahkan masyarakat. Idea yang radikal lagi kritikal merupakan jalan keluar kepada masyarakat Malaysia.

Kehendak masyarakat hari ini juga telah berubah. Kerajaan yang selama ini mendewakan pembangunan bangunan tidak lagi mampu memuaskan hati masyarakat. Akhirnya sebuah kerajaan yang memanjakan rakyatnya dengan kemudahan akan berhadapan dengan pelbagai tuntutan yang tidak mudah (kehidupan masyarakat yang kompleks menjadikan kehendak masyarakat itu turut menjadi rumit dan kompleks).

Pelbagai cukai terpaksa diadakan bagi menampung kehidupan masyarakat yang kompleks dan manja. Perkara ini berpunca dari kehendak masyarakat yang kompleks yang akhirnya menjadikan keupayaan masyarakat untuk menyelesaikan masalah turut menjadi rumit. Masyarakat menunding jari kepada kerajaan seperti anak manja menuding mainan kegemarannya kepada ayahnya.

Akibatnya kerajaan merasakan dirinya begitu berkuasa. Rakyat takut untuk menjatuhkan kerajaan kerana pengharapan kerajaan akan memenuhi semua kehendak mereka. Di Malaysia, keadaan ini lebih teruk.Dikuasai oleh sebuah parti berasaskan kaum dan kehendak parti mereka kononnya adalah kehendak rakyat dan kehendak mereka kononnya adalah kehendak Sultan dan Raja Melayu.

UMNO yang membawa suara majoriti Melayu melakukan apa sahaja yang dimahukan kerana kehendak mereka konnya adalah kehendak majoriti. Ini adalah doktrin yang dibawa oleh sebuah kerajaan UMNO. Idea- idea pembaharuan dalam masyarakat Malaysia menentang doktrin jahat ini. Malaysia adalah sebuah negara demokrasi yang memntingkan nilai kesaksamaan dan ksesetaraan.

Pertembungan idea-idea pembaharuan di kalangan "penentang kerajaan" telah memisahkan entiti-entiti kecil di malaysia. Jalan keluar kepada doktrin jahat kerajaan telah terbuka luas. Ia datang dalam bentuk idea-idea pembaharuan yang akan membawa pembaharuan kepada sebuah negara dunia ketiga, Malaysia.

Proses ini telah mengubah kedai kopi menjadi medan perbincangan idea baru. Kumpulan kecil bergerak mengadakan forum pecerahan, menulis makalah pencerahan dan revolusi kehidupan bermula secara perlahan di kalangan rakyat Malaysia.

Proses ialah mengubah sesuatu kepada sesuatu yang lain. Jika proses membuat kereta itu bermula dari melombong besi kemudian dihantar ke kilang sebelum besi itu dibentuk dan ditambah nilai fungsi menjadi sebuah kereta.Begitu juga dengan kilang kereta, setiap kilang menghasilkan kereta yang berlainan. BMW akan mengeluarkan kereta yang menonjolkan kriteria BMW, kilang PROTON akan menghasilkan PROTON, ia tidak menghasilkan BMW.

Banyak idea dari ideologi yang berbeza-beza. Idea ini adalah jalan keluar. Malangnya jalan keluar ini telah membawa masyarakat kepada  perdebatan dan pergaduhan yang tidak membawa penyelesaian. Sekaligus memberi talian hayat kepada kerajaan UMNO yang pincang. Sekali lagi dingatkan ini adalah PROSES DEMOKRASI.

Bagaimana jalan keluar ini mampu memberikan jalan keluar yang sebenarnya kepada masyarakat Malaysia? Jalan keluar dari pergelutan ini adalah "SOLIDARITI". SOLIDARITI ialah melakukan sesuatu tugas(pekerjaan) bersama-sama. Melalui SOLIDARITI kita akan lebih memahami antara satu sama lain.

SOLIDARITI DAN SETIAKAWAN

Solidariti bukanlah bererti melawat orang di lokap-lokap, SOLIDARITI ialah bekerja bersama-sama dalam menjayakan sesuatu tujuan (perjuangan).Ini adalah JALAN KELUAR kepada semua masyarakat Malaysia.

Menumbangkan kerajaan yang korup dan menghapuskan penindasan dan diskriminasi merupakan cita-cita mulia. Ambisi mulia ini tidak akan tercapai jika kita bercakaran. Hulurkan tangan, jalinkan kasih dan saling bertolak ansur serta hormat menghormati. BERSATULAH dan MELAWAN dalam satu ketumbukan.

Ketepikan dahulu agenda peribadi, ketepikan dahulu segala sakit di hati. Ayuh kita mengambil sikap untuk peduli kepada negara ini. Pembebasan negara ini adalah pembebasan diri. Pembebasan ini akan menjadi contoh kepada generasi akan datang. Sudah pasti kita tidak mahu perjuangan ini menjadi bahan ketawa anak cucu kita pada masa akan datang.

BERSOLIDARITILAH wahai semua anak muda sekalian bangsa. Kita tidak mampu mengubah negara ini bersendirian melainkan kita bersatu untuk menjadikan Malaysia lebih baik, ayuh BERSATU dan MELAWAN!!!!

JALAN KELUAR KITA IALAH MENGHUMBAN SEMUA KORUPTOR KE DALAM PENJARA!!!


SOLIDARITI DAN SETIAKAWAN




No comments:

Post a Comment